rata

KENTTÄALUE PELKKÄÄ PRIIMAA

Published 1.12.2020

Olympiastadionin uudistuksessa oli päivänselvää, että vain laatu kelpaa. Uusi kenttäalue  juoksuratoineen oli kunnianhimoisen yhteispuristuksen tulos, joka on nyt myös testatusti maailman parhaan 5% joukossa.

 

Putkia, suodattimia, sadevesiviemäreitä. Lämmitinjärjestelmiä, tasaamista, asvalttia. Lukuisia asiantuntijoita, urakoitsijoita, materiaalivertailuja, asennustöitä, mittauksia, maalauksia. Tähän vielä koronan aiheuttama poikkeuksellinen tilanne, jossa lopulta useita eri rakennustöitä tehdään samaan aikaan samalla alueella. Olympiastadionin noin vuoden kestänyt kenttäalueprojekti kuulostaa hengästyttävältä, mutta kun valmista syntyi, stadion sai uudeksi ylpeydenaiheeksi kansainvälisen yleisurheiluliiton, World Athleticsin myöntämän 1.luokan sertifikaatin. Kenttä kuuluu näin koko maailmassa 5% valiojoukkoon, jolle ykkösluokan sertifikaatti on myönnetty.

 

Stadion-säätiön kiinteistö- ja turvallisuuspäällikkö Ilkka Rautakivi puhuu Mondosta niin tuttavallisesti, että hänet pitää pysäyttää alkuunsa. Mondo on stadionin punainen ratapinnoite, italialaisen perheyrityksen tuote ja ”maailman tunnetuin merkki, joka taipuu mutta ei murru”, Rautakivi kertoo. Pinnoitevaihtoehdoista Mondon koettiin palvelevan parhaiten Olympiastadionin tarpeita, niin multiareenakäytön kuin pohjoisten kelien näkökulmasta.  

 

Jättiprojektissa oli mukana lukuisia asiantuntijoita stadionin kenttämestarista urakoitsijoihin, seurojen asiantuntijoihin, urheiluliiton kilpailupäällikköön ja kansainvälisiin kontakteihin. Nyt stadionilla komeilee upouusi Mondo, joka asennettiin tarkkana käsityönä italialaisten asentajien toimesta. ”Toivat mukanaan omat tiiliskivetkin painoksi, se herätti vähän hilpeyttä”, Rautakivi naurahtaa.

 

Tarkkojen mittauksien tulos

Mitä sitten tarkoittaa se, että kenttä on maailman parhaiden joukossa? Nopeutta, kimmoisuutta ja tasalaatuisuutta ainakin. Kaarteiden tulee olla oikeanlaiset, pinnassa ei saa olla kuoppia, veden läpäisevyyden on oltava hyvä ja iskunvaimennuksen on toimittava tasaisesti koko radalla ja suorituspaikoilla. Radan urakoitsijana toimi kotimainen urheilurakentamisen ammattilainen, Spesifix Oy, joka vastasi myös stadionin jalkapallonurmen rakennusprojektista.

 

”Olympiastadion on aina Olympiastadion, joten laadun on oltava erinomainen. Tasaisuus on Class 1 -sertifioidulla kentällä hyvin tarkasti määritelty ja kriteerien täyttäminen ei ole ihan helppo homma. Jos perusyleisurheilukenttää tasoitetaan ennen päällystämistä 16 tonnilla liimaa, stadionilla sitä meni 30 tonnia”, Spesifixin toimitusjohtaja Paul Nieminen kertoo esimerkkinä työn vaatimasta tarkkuudesta. ”Olihan tämä lippulaivaprojekti, ykköskenttä ja himottu kohde joka urakoitsijalle. Ja hieno tuli, kokonaisuus on niin onnistunut kuin olla voi", jatkaa Nieminen.

 

Miltä uusi kenttä sitten tuntuu?

”Uusi rata tuntuu hyvältä ja nopealta. Ei liian kova eikä pehmeä, vaan sopivan kimmoisa, tykkään kisata tuollaisella alustalla. Myös sisärata tuntuu tosi hyvältä juosta”, aitajuoksija Annimari Korte kertoo kokemuksistaan.

”Stadikalle on aina hyvä fiilis tulla treenaamaan muutenkin. Hienot puitteet ja urheilijaa on ajateltu kaikessa. Jos saan valita missä treenaan, niin valitsen aina Stadikan”, toteaa Korte.