Olympiastadion lukuina

Vuosi 2015 jäi historiaan nykymuotoisen Olympiastadionin viimeisenä toimintavuotena

16.02.2016

Stadionilla vieraili vuonna 2015 yhteensä noin 615 000 henkilöä erikokoisissa tapahtumissa, kokousasiakkaina sekä päivittäin urheiluseurojen, liikkujien ja turistien vierailukäynneillä. Nykymuotoisen Olympiastadionin viimeinen toimintavuosi oli toiminnallisesti onnistunut ja tapahtumien kävijämäärä oli vastaava kuin edellisellä toimintakaudella. 

Erittäin vilkkaan ja onnistuneen tapahtumakauden aikana stadionilla koettiin lukuisia elämyksellisiä ja ainutlaatuisia hetkiäTapahtumien yleisömäärä vuonna 2015 oli yhteensä 360 000. Stadionilla järjestettiin suurtapahtumien lisäksi lukuisia yritysten ja yhteisöjen tapahtumia.

 

Olympiastadionin liikuntatiloissa toimi urheiluseuroja ja liikunta-alan yrityksiä, jotka tarjosivat harrastus- ja valmennustoimintaa eri-ikäisille. Liikkujia stadionilla vieraili yhteensä 119 487 ja käyttötunteja oli 10 668,5. 

 

Olympiastadion oli monien mahdollisuuksien areena, kun tilat toimivat niin kokousten, seminaarien, koulutustilaisuuksien kuin yritysjuhlien paikkana. Kokousten yhteydessä järjestettiin myös erilaisia liikunnan- ja työhyvinvoinnin palveluita. Kokousvierailijoita stadionilla vuoden aikana kävi yhteensä noin 30 000. 

 

Olympiastadionin keskeinen sijainti ja hyvät liikenneyhteydet on täyttänyt stadionin tilat eri toimijoista. Vuonna 2015 tiloissa vuokralaisina toimi yhteensä 48 eri yhteisöä tai yritystä. Lisäksi vuokralaisina ja toimijoina stadionilla olivat Suomen Urheilumuseo ja Stadion Hostel. 

Suomen legendaarisin tapahtumapaikka oli myös merkittävä matkailu– ja vierailukohde. Olympiastadionin torni on omaleimainen tunnus koko maailman stadioneiden joukossa ja yksi tunnetuimmista rakennelmista Helsingissä ja Suomessa. Tornikävijöiden määrä oli yhteensä 55 090 henkilöä. Tornivierailijoiden kävijämäärä kasvoi edellisvuoteen verrattuna 8,5%. 

 

Olympiastadionin näkyvyys eri medioissa oli mittavaa. Yhteensä Olympiastadion ja Stadion-säätiö mainittiin 172 eri toimituksellisen median verkkojulkaisussa ja uutisoinnin tavoittavuus oli vuoden 2015 aikana 83 241 946. Olympiastadionia koskevan sosiaalisen median keskustelun tavoittavuus oli 6 846 846.