Penkkiurheiluviikosta tuli ilmiö

Olympiastadionin penkkien myynti ja sahausmahdollisuus päättyi sunnuntai-iltana 8. marraskuuta. Penkkejä Lippupalvelun myyntikanavista ja Olympiastadionilta ostettiin lähes 6000 kappaletta. Penkkien sahauksesta ja niiden uusiokäytön ideoinnista tuli ilmiö, joka inspiroi niin stadionilla vierailleita kuin huippusuunnittelijoita – seuraavaksi Vepsäläinen julkistaakin oman näkemyksensä stadionin istuimien uusiokäytöstä. 

05.11.2015

Olympiastadionin penkkiurheiluviikko julkistettiin perjantaina 16. lokakuuta ja penkkipuut tulivat myyntiin maanantaina 19.10. Lippupalvelun myyntikanavissa. Penkkitempaus herätti suurta kiinnostusta. 

 

Jo penkkiurheiluviikon julkistamisen yhteydessä tuli valtavasti yhteydenottoja, kertoo Olympiastadionin markkinointijohtaja Marju Paju.

Penkin hankkineille järjestettiin Penkkiurheiluviikko 31.10.-8.11., jolloin ostetuilla lipuilla pääsi sahaamaan penkkipuut irti. Olympiastadionilla vieraili penkkiurheiluviikon aikana yli 10 000 henkilöä. Useat sahaajat saapuivat stadionille yhdessä ystävän tai koko perheen voimin. Penkkipuita saavuttiin noutamaan eri puolilta Suomea ja jopa ulkomailta asti.

”Vierailijoiden tuhannet tarina ja innostus olivat lähes käsin kosketeltavaa. Olympiastadionin penkkipuiden sahauksesta tuli ilmiö sekä paikan päällä stadionilla että mediassa. Myös sosiaalisen median eri kanavissa kuvat penkkiurheiluviikon stadionvierailuista levisivät laajasti” toteaa Paju.

Kuuluisille penkkipuille löytyy takuulla monenlaista käyttöä. Penkkipuiden jatkoelämää seurataan sosiaalisessa mediassa tunnisteella  #muistojenstadion. Kuvia tuunatuista penkeistä voi jakaa ja katsella tästä linkistä tai Olympiastadionin sivuilta www.stadion.fi. 

Design-penkkejä saatavilla 2016

Keväällä 2016 Vepsäläinen tuo myyntiin rajoitetun erän stadionin penkeistä valmistettuja design-tuoleja. Vepsäläinen toteuttaa yhteistyössä Stadion-säätiön kanssa kansainvälisestikin ainutlaatuisen projektin: Olympiastadionin istuimet ja niiden mukana kulkeva pala historiaa palautetaan suomalaisille design-tuotteina. Kunkin erän suunnittelussa tulee olemaan mukana niin stadionia hallinneet viihteen ja urheilun tähdet kuin myös suomalaisen muotoilun huippunimet. 

Sekä penkkiurheiluviikon että Vepsäläisen design-penkeistä kertyneet varat käytetään lyhentämättömänä uuden Olympiastadionin varustukseen.

Penkkiurheiluviikko oli myös ekoteko

Olympiastadionin Ekokompassi-ympäristöohjelman mukaisesti perusparannus- ja uudistamistyön yhteydessä huomioidaan stadionilta poistettavien materiaalien mahdollinen uusio- ja hyötykäyttö.  Konkreettisena toimenpiteenä ympäristöohjelman mukaisesti haastoimme suomalaiset ideoimaan ja toteuttamaan penkkimateriaalille uusiokäyttöä.