Joutsenmerkki logo

JOUTSENMERKITYN STADIONKONSERTIN TULOKSET ARVIOITU - MONIPUOLISIA YMPÄRISTÖHYÖTYJÄ JA TUNTUVA PÄÄSTÖVÄHENNYS

Julkaistu 22.10.2025

Jo ensimmäinen Joutsenmerkitty suurtapahtuma osoitti, että alalla on paljon potentiaalia vaikuttaviin ympäristötekoihin. Katri Helenan Joutsenmerkityssä jäähyväiskonsertissa päästöt vähenivät merkittävästi.

Elokuussa järjestetty Katri Helenan jäähyväiskonsertti Viimeinen ilta oli samalla ensimmäinen Joutsenmerkitty suurtapahtuma. Loppuunmyyty konsertti Olympiastadionilla oli myös oiva tilaisuus arvioida Joutsenmerkin vaikutuksia käytännössä.

Siksi Joutsenmerkin kriteeripäällikkö Karin Bergbom perehtyi juuri tapahtuman toimenpiteisiin tarkemmin.

– Konsertti oli uusille kriteereille hyvä testi, josta saimme paljon arvokasta tietoa jatkoa ajatellen. Stadionilla nähtiin, että kriteerit toimivat käytännössä ja niiden ympäristöhyöty on jo yksittäisessä tapahtumassakin merkittävä, Bergbom sanoo.

Merkittävä päästövähennys uusiutuvalla energialla ja kasvisruoalla

Joutsenmerkin kriteereissä tapahtumien ympäristövaikutukset huomioidaan kokonaisvaltaisesti. Se tarkoittaa muun muassa jätteiden tarkkaa lajittelua, kertakäyttötuotteiden vähentämistä, energiatehokkuuden edistämistä, ympäristömerkittyjä siivoustuotteita sekä runsasta kasvisruoan tarjontaa ja luomutuotteiden suosimista. Henkilökunta myös perehdytetään ympäristötyöhön ja kävijöille jaetaan tietoa ympäristömerkityistä majoitusvaihtoehtoista, julkisesta liikenteestä ja hanaveden saatavuudesta tapahtumapaikalla.

Viimeisen illan ympäristötyön tuloksia arvioitaessa kiinnitettiin erityistä huomiota energiankulutukseen ja ruokatarjoiluihin liittyvien vaatimusten ilmastohyötyihin. Kulutustietojen avulla voitiin laskea muutaman keskeisen toimenpiteen vaikutus tapahtuman päästöihin.

Esimerkiksi varageneraattoreissa käytetyn uusiutuvan polttoaineen ja sähkötrukkien ansiosta noin 6 000 litraa fossiilisia polttoaineita jäi polttamatta. Lihaa puolestaan kului 143 kiloa tavallista vähemmän.

Pelkästään edellä mainitut muutokset tarkoittivat, että konsertin ilmastopäästöt olivat hiilidioksidiekvivalentteina laskettuna noin 19 tonnia tavanomaisia järjestelyjä pienemmät. Määrä vastaa noin 2,5 suomalaisen koko vuoden päästöjä tai 24:ää yhden matkustajan edestakaista lentoa Helsingin ja New Yorkin välillä.

– Laskelmasta näkee jo yksittäistenkin toimenpiteiden merkityksen, mutta samalla on hyvä muistaa, että ilmastonäkökulma on vain osa Joutsenmerkin kokonaisvaikutusta. Tämä on kuitenkin vasta alkua ja suurin hyöty saavutetaan, jos Joutsenmerkistä otetaan alalla mallia laajemminkin, Bergbom kommentoi.

Ympäristövastuullisuudessa edelläkävijöitä tarvitaan

Viime kesänä julkaistuja Joutsenmerkittyjen tapahtumien kriteerejä valmisteltiin usean vuoden ajan. Warner Musicilla kehitystyötä seurattiin tiiviisti ja merkkiä haettiin heti kun se oli mahdollista – ja suurimmalle mahdolliselle tapahtumalle.

– Warner Music Livelle vastuullisuus on tärkeää, ja haluamme osaltamme edistää kestävää kehitystä sekä pitää nämä teemat jatkuvasti esillä toiminnassamme. Emme kuitenkaan pystyisi tähän yksin – siksi Joutsenmerkki on ollut meille merkittävä kumppani. Kun Joutsenmerkitty tapahtuma tuli mahdolliseksi, meille oli tärkeää tarttua siihen heti. Ei pelkästään sertifikaatin vuoksi, vaan siksi, mitä se edustaa: kokonaisvaltaisesti kestävämpää tapahtumatuotantoa. Joutsenmerkki on ohjannut päätöksentekoamme ja valintojamme monin tavoin kohti vastuullisempaa tulevaisuutta, Warner Music Liven johtaja Ville Ahtiainen kertoo.

Yksi Joutsenmerkityn tapahtuman onnistumisen avaimista on tiivis yhteistyö tapahtuman kumppanien kesken. Ensimmäinen Joutsenmerkitty konsertti onkin virstanpylväs, josta myös Olympiastadionilla ollaan ylpeitä.

– On ollut erittäin palkitsevaa nähdä Joutsenmerkin kriteerien toimivan käytännössä Olympiastadionilla ja suuressa tapahtumassa. Sekä koko stadionin infrastruktuurin että yleisöpalveluiden kestävän kehityksen toteutus mahdollistivat monipuolisten ympäristötoimien toteuttamisen. Vastuullinen tapahtumatuotanto on paitsi mahdollista myös merkittävässä määrin toteutettavissa hyvällä eri osapuolien yhteistyöllä, Olympiastadionin markkinointi- ja viestintäjohtaja Marju Paju sanoo.