Ilmakuva stadionkonsertista

OLYMPIASTADIONIN KONSERTTIVUOSI KERÄSI KIITOSTA – KÄVIJÖIDEN YLEISARVOSANA 4,5/5

Julkaistu 11.11.2025

Helsingin Olympiastadionilla kuluvan vuoden aikana järjestetyt konsertit saivat erinomaisen vastaanoton yleisöltä. Kaikkien vastaajien Net Promoter Score (NPS) oli 77 ja tapahtumien yleisarvosana 4,5/5, mikä kuvastaa erittäin korkeaa kävijätyytyväisyyttä.

Tänä vuonna Olympiastadionilla on koettu viisi suurta konserttia: Iron Maiden, Ultra Bra (kahdesti), Katri Helena sekä Robbie Williams. Konserteissa oli yhteensä 201 000 kävijää. Konserttikävijöille suunnatut tapahtumatutkimukset toteutettiin kesä–syyskuun välisenä aikana Sponsor Insight Finlandin toimesta.

Tapahtumasta riippuen 39–58 prosenttia vastaajista osallistui ensimmäistä kertaa Olympiastadionin musiikkitapahtumaan sen perusparannuksen ja uudistamisen jälkeen. Tämä kertoo tapahtumien vetovoimasta myös uusien kävijöiden keskuudessa. 

Kävijät kiittivät erityisesti sujuvia järjestelyjä, jouhevaa sisäänkäyntiä ja poistumista, riittäviä ja siistejä WC-tiloja sekä ystävällistä ja asiantuntevaa henkilökuntaa. Myös esiintyjien taso, konserttien visuaalisuus ja tunnelma saivat laajasti kiitosta. Nopea palvelu sekä toimivat tarjoilupisteet vahvistivat myönteistä kokonaiskokemusta.

Parannuksia toivottiin yleisesti jonojen hallintaan suurissa yleisömäärissä. Myös tapahtumapaikan saavutettavuuden ja oheispalvelujen osalta saatiin kehitysehdotuksia – erityisesti stadionin ympäristön liikennejärjestelyiden sujuvuuden sekä joukkoliikenteen riittävyyden varmistamiseksi.

Konserttien onnistuminen perustuu yhteistyöhön – kiitos kuuluu niin Olympiastadionille kuin tapahtumajärjestäjille, jotka mahdollistivat huippuluokan artistien esiintymiset, laadukkaan tuotannon ja kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen. Iron Maidenin ja Ultra Bran konsertit toteutti Live Nation Finland, Katri Helenan konsertin Warner Music Live, ja Robbie Williamsin konsertin All Things Live. Tiivis yhteistyö stadionin ja tapahtumajärjestäjien välillä mahdollisti sujuvat järjestelyt ja korkeatasoisen kokonaiskokemuksen.

”Tutkimusten tulokset kertovat stadionista toimivana suurten yleisötapahtumien näyttämönä. Korkea kävijätyytyväisyys ja myös näkemykset kehittämiskohteista tarjoavat arvokasta tietoa niin stadionille, tapahtumajärjestäjille kuin Helsingin kaupungille tuleville vuosille”, toteaa Olympiastadionin johtaja Ari Kuokkanen.

Ympäristöystävällisyydessä edelläkävijyyttä

Olympiastadionilla koettiin elokuussa ensimmäinen Joutsenmerkitty suurtapahtuma, kun Katri Helenan viimeinen ilta -konsertti osoitti tietä koko tapahtuma-alan ympäristövastuullisuudelle. Uudistettu Olympiastadion tarjoaa kokonaisuudessaan valmiudet tapahtumajärjestäjille toteuttaa kestävän kehityksen mukaisia tapahtumia stadionin kiinteistössä. Olympiastadion saavutti energiahiilineutraaliuden jo vuonna 2024.

Tapahtumatutkimuksessa selvitettiin myös yleisön liikkumista: kaikista vastaajista noin 50 prosenttia käytti joukkoliikennettä siirtyessään tapahtumapaikalle.

Tapahtumilla merkittävä vaikutus Helsingin aluetalouteen ja vetovoimaan

Olympiastadionin tapahtumilla on merkittävä positiivinen vaikutus Helsingin aluetalouteen ja vetovoimaan. Yli 90 prosenttia Helsingin ulkopuolelta saapuneista ilmoitti tulleensa kaupunkiin nimenomaan tapahtuman vuoksi. 

Tapahtumakävijät käyttävät hotelli- ja ravintolapalveluita myös Olympiastadionin ulkopuolella. Kaikista tapahtumakävijöistä 29 prosenttia majoittui Helsingissä maksullisesti, Helsingin ulkopuolelta saapuneista 38 prosenttia. Maksullisesti majoittuneista kolmannes viipyi kaupungissa vähintään kaksi yötä. 

Helsinkiin tulleista tapahtumakävijöistä 45–60 prosenttia käytti ravintolapalveluita myös Olympiastadionin ulkopuolella.

Tapahtumakävijöiden kokonaisrahankäytön Helsingissä arvioidaan olleen 57,9 miljoonaa euroa, mikä vahvistaa Olympiastadionin roolia matkailun ja paikallisen liiketoiminnan merkittävänä vauhdittajana.

Myös Helsingin kaupunki näkee Olympiastadionin ja suuret tapahtumat tärkeinä elinvoiman ja vetovoiman moottoreina.

"Helsingille on tärkeää, että meillä on Olympialaisten perintöä kantava upea suurtapahtumien ja liikunnan areena, jonka tulokset puhuvat puolestaan. Isot tapahtumat tuovat kaupunkiin sykettä ja elämää sekä potentiaalisia asiakkaita myös varsinaisen tapahtumapaikan ulkopuolisille palveluille. Positiivisten taloudellisten vaikutusten lisäksi tapahtumat vahvistavat Helsingin elävyyttä ja houkuttelevuutta – niin vierailijoille kuin meille asukkaillekin”, iloitsee Sanna Forsström, brändi ja tapahtumat -yksikön päällikkö Helsingin kaupungilta. 

”Helsinki on loistava tapahtumakaupunki, jossa voi kokea elämyksiä laidasta laitaan. Kävijöille Helsinki näyttäytyy toimivana, turvallisena ja elävänä tapahtumakaupunkina. Myös kaupungin urbaanius ja avoimuus ovat nousseet esiin tapahtumakävijöille teettämissämme kyselyissä. Tyytyväisyys Helsinkiin ja Helsingin tapahtumiin on ihan huippuluokkaa! Innolla odotamme mitä tapahtumaelämyksiä ensi vuosi tuo niin Olympiastadionille kuin muillekin uusille ja vanhoille areenoille ja tapahtumapaikoille. Esimerkiksi Olympiastadionilla on avautunut uudistettu Club Stadion -tapahtumatila, jossa järjestämme Helsingin vuosittaisen tapahtumaseminaarin 11. marraskuuta.”

 

Lisätietoa:

Ari Kuokkanen 
Olympiastadionin johtaja
[email protected]
p.040 7182381 

Sanna Forsström
Brändi ja tapahtumat-yksikön päällikkö, Helsingin kaupunki
[email protected]
p. 040 531 3713

 

Kuva: Riku Laukkanen